Ako nosiče fungujú ?
Oba nosiče držia bicykel vzpriamene, za predné koleso.
Ak upevníte predné koleso vo zvislej rovine, aj zvyšok bicykla zostane stáť vo vzpriamenej polohe. Oba tieto nosiče fungujú na tomto koncepte a obidva tak vytvárajú bezpečné a pevné držanie, ktoré pevne upína predné koleso.
V obidvoch prípadoch sa koleso umiestni do predného ramena nosiča, následne sa zdvihne nahor zadné rameno a zovrie koleso zo zadnej strany. Zadné koleso bicykla sa potom prichytí bežným spôsobom páskou k nosiču a môžete ísť.
Avšak, Yakima a Thule robia upnutie predného kolesa každý úplne iným spôsobom. A keďže v tejto recenzii ideme do detailov, Yakima HighRoad to robí lepšie.
Zloženie a montáž nosičov
Thule UpRide je vybavený skrutkami T-bolt, ktoré sú kompatibilné s väčšinou prémiových strešných nosičov.
Thule UpRide sa dodáva viac-menej už zložený. Súčasťou balenia je úchyt do T-drážky, ktorý je kompatibilný s hliníkovými strešnými nosičmi od Thule, Yakima, Atera a mnoho ďalších. Pre staršie strešné nosiče so štvorcovým tvarom, prípadne pre akékoľvek iné nosiče ktoré nedisponujú kompatibilnou T-drážkou, je možné dokúpiť upínací adaptér.
Celková dĺžka Yakima HighRoad je 140 cm, zatiaľ čo Thule UpRide meria 164 cm. Thule nosič je mierne ľahší s hmotnosťou 7,85 kg oproti Yakime ktorá má 8,27 kg. Oba nosiče disponujú držiakom zadného kolesa voľne posuvným po konštrukcii, takže sa nemusíte obávať že vzdialenosť strešných nosičov negatívne ovplyvní kompatibilitu cyklonosiča pre bicykle rôznej veľkosti.
Oba upínacie systémy - Thule T-track aj Yakima strap system fungujú výborne a ľahko sa namontujú, ale prvý bod dávam Yakime kvôli širšej univerzálnosti.
Zabezpečenie
Oba cyklonosiče majú integrované káblové zámky.
Oba cyklonosiče môžu byť zamknuté o priečnik a obidva sú tiež vybavené integrovaným uzamykacím káblom, ktorý sa elegantne zasúva do tela nosiča, ak sa nepoužíva. Kábel s hrúbkou 8 mm na nosiči Yakima sa zdá ťažšie prekonateľný ako kábel na Thule, ale v oboch prípadoch je dlhý akurát nato, aby sa dostal cez zadný trojuholník a zadné koleso. Ak chcete zamknúť aj predné koleso, budete musieť použiť prídavný uzamykací kábel.
Thule UpRide sa dodáva s dvoma zámkami, jeden na zaistenie samotného nosiča a druhý pre káblový zámok.
Obaja výrobcovia umožňujú objednať si zámky tak, aby ste si ich zjednotili s vašim ďalším príslušenstvom alebo strešnými nosičmi danej značky, takže nebudete musieť pridávať ďalšie kľúče. Ani jeden uzamykací systém nie je však zárukou úplnej bezpečnosti voči zlodejom. Vždy premýšľajte o zámkoch na nosičoch bicyklov len ako o odstrašujúcom prostriedku. Len preto, že Thule UpRide sa dodáva už aj so zámkami, získava na tomto mieste prvý bod.
(Poznámka prekladateľa: Yakima HighRoad sa na americký trh dodáva bez zámkov, ale na náš trh aj so zámkami, rovnako ako Thule).
NAKLADANIE BICYKLOV
Nakladanie bicyklov na ktorýkoľvek z týchto nosičov je oveľa jednoduchšie, než manipulácia s bežnými cyklonosičmi s uchytením za rám, avšak Yakima tu vďaka svojej jednoduchosti hraje svoju vlastnú ligu. Najprv zdvihnite predné oblúkové rameno, potom doň posuňte predné koleso bicykla - v tomto okamihu je bicykel už pomerne stabilný. Následne zdvihnite zadné oblúkové rameno (pozor aby vám nezavadzali pedále) a otáčaním veľkej plastovej skrutky zafixujete predné koleso na svojom mieste.
Uťahovacia skrutka má tiež praktickú funkciu obmedzujúcu moment utiahnutia - jednoducho ju točíte, až kým necvakne. Odstraňuje tak všetky dohady o tom, či je bicykel už bezpečne upevnený alebo nie (vyžaduje pevné uchopenie).
Dizajn Yakimy pôsobí jednoducho, ale v skutočnosti je jednoduché jeho použitie.
Predošlé generácie cyklonosičov Yakima, s uchytením za koleso, vyžadovali nastavenie veľkosti vášho kolesa na prednom oblúkovom ramene. Jednoduchší HighRoad túto požiadavku nemá. Daňou za to je však fakt, že zatiaľ čo staršia verzia (Yakima Frontloader) prepravila bicykle s kolesami od 20 do 29“, HighRoad funguje len pre bicykle s veľkosťou kolies od 26“. Yakima uvádza, že HighRoad je vhodný pre bicykle so šírkou pneumatík od 23mm do 83mm. V mojom prípade nosič komfortne prepravil cestný, gravel aj horský bicykel.
Thule poskytuje širšiu kompatibilitu pre veľkosti kolies od 20 do 29“ a šírkou pneumatík do 3" (pri použití dokúpiteľného adaptéra až do šírky 5"). Stále však má viac pohyblivých častí a je trochu ťažkopádnejší na použitie. Takže pokiaľ nepotrebujete prepravovať niečo naozaj neobvyklé, prepravné možnosti Yakima HighRoad vám budú než dostatočné.
Hákovité rameno pre uchytenie predného kolesa má niekoľko stupňov vysunutia, s malým oknom zobrazujúcim veľkosti kolies. Predtým, ako naložíte bicykel na strechu, musí byť toto rameno nastavené na správnu veľkosť kolesa, čo dosiahnete jednoduchým povytiahnutím zaisťujúcej západky a vysunutím ramena do správnej dĺžky.
Ak budete prepravovať vždy len jeden bicykel (alebo druh bicykla), potom toto nastavenie je niečo, čo urobíte raz a môžete zabudnúť. Je však potrebné upozorniť, že keď neprepravujete bicykel, predné hákovité rameno nebudete vedieť zložiť do úplne plochej polohy, pokiaľ ho budete mať nastavené na niektorý z najmenších rozmerov kolies.
Thule UpRide používa dve nezávislé ramená, ktoré sa navzájom pretínajú a spájajú.
Obe ramená na Thule UpRide musia byť pred konečným utiahnutím spojené dokopy.
Proces nakladania bicyklov na nosič Thule je z väčšej časti podobný procesu pri Yakime: založte predné koleso bicykla do hákovitého ramena a potom vztýčte zadné rameno. Rovnako ako u predného ramena, aj zadné rameno UpRide je dĺžkovo nastaviteľné, čo musíte urobiť pre správne prispôsobenie veľkosti kolesa. Istou komplikáciou je, že obidve ramená sa musia v strede spojiť, aby vytvorili „X“ štruktúru, pričom ak nenastavíte správne dĺžky ramien, spojovacie body sa nebudú stretávať správne.
Akonáhle sú predné a zadné rameno spojené, potom pomocou plastovej páčky (podobne ako na mnohých cyklistických topánkach) pritiahnete rameno k prednému kolesu a zaistíte ho tak na svojom mieste.
Diagonálne umiestnený pásik pre utiahnutie zadného kolesa je pri Thule UpRide lepším riešením než jednoduché „zľava doprava“ riešenie u Yakimy.
Keď je predné koleso bicykla upevnené v prednej časti nosiča, zaistíme aj zadné koleso na svojom mieste. Yakima používa jednoduchý, priamo umiestnený uťahovací pásik, ktorý môže byť otočený pre použitie z ľavej alebo pravej strany. Thule používa uťahovací pásik s pevnejším diagonálnym umiestnením, na ktorom je naviac nasunutý gumený chránič ráfikov. Ak neprepravujete bicykel, buďte však opatrný, chránič môžete ľahko stratiť.
Thule UpRide má bezpečnostnú poistku. Iba po uvoľnení tlaku zadného ramena na koleso, je možné pomocou tejto páčky rozpojiť predné a zadné ramená od seba.
Zloženie bicyklov je v oboch prípadoch jednoduchším procesom. Po odistení zadného kolesa z nosiča jednoducho uvoľníte zadné rameno obopínajúce predné koleso a vyberiete bicykel. Yakima je tu najjednoduchšia: úplne uvoľníte plastovú uťahovaciu skrutku a sklopíte dole zadné rameno. Pri Thule, uvoľníte západkový mechanizmus zadného ramena a potom stlačíte malú páčku v spodnej časti nosiča pre uvoľnenie „X“ spojenia ramien. Teraz môžete sklopiť zadné rameno.
Systém Thule funguje a je veľmi rýchly, ak ste si už naň zvykli. Avšak, na môj vkus má trochu veľa plastov. Obe časti "X" mechanizmu, západka na zadnom ramene sú vyrobené z plastu vystuženého vláknami a aj keď sa spoločnosť Thule mnohokrát osvedčila výrobou spoľahlivých výrobkov (podporenými päťročnou zárukou), stále by som radšej videl viac hliníka použitého v týchto namáhaných miestach.
Zadné rameno je u Thule ťažkopádnejšie než u Yakimy.
Za zmienku stojí, že zadné rameno Thule je pomerne hrubé a môže predstavovať problém pri bicykloch, ktoré majú predné koleso umiestnené tesne pod spodnou časťou rámu. Pre porovnanie, zadné rameno Yakimy je štíhlejšie a dotýka sa pneumatiky na nižšom mieste. Ani jeden nosič nebude vhodný pre bicykel s blatníkmi plnej dĺžky.
Úchyt zadného kolesa je lepší u Thule, ale Yakima vedie v efektívne jednoduchej konštrukcii. Ak nepotrebujete prevážať detské bicykle s malými kolesami, Yakima tu získava ďalší bod.
JAZDA
Z môjho pohľadu, ak nosič na streche zostane bez povšimnutia pri jazde s naloženým bicyklom alebo bez neho, robí dobre svoju prácu. A v tomto prípade Thule a Yakima uspeli v tom, že nevydávajú žiadne rušivé zvuky.
Pre niečo, čo je na vašej streche dlhodobo namontované, je dôležitá aj aerodynamika. Bohužiaľ, bez prístupu k aerodynamickému tunelu som nebol schopný zistiť, ktorý nosič je efektívnejší z hľadiska spotreby paliva, takže môžem urobiť len určité odhady, založené na prednom profile nosičov – bez naložených bicyklov.
Bez bicykla má Yakima (vpravo) jednoznačne užší čelný profil.
Zdá sa, že Yakima tu má výhodu vďaka hladšej spodnej ploche a viac aerodynamickejšiemu tvaru hornej časti. Na rozdiel od toho, Thule rozráža vietor veľkou valcovou rúrkou – čo je aerodynamické nono. Tento (neoverený) bod ide teda Yakime.
Plastová základňa na Thule UpRide sa zreteľne ohýba, ak zatrasiete nosičom zo strany na stranu.
Pokiaľ ide o ich pevnosť, obidva nosiče uchopia predné koleso tak, že nemusíte mať žiadne obavy o bezpečnosť. Avšak Yakima vyzerá pocitovo bezpečnejšie a menej sa kníše, čo je najvýraznejšie s ťažším horským bicyklom. Ak trasiete bicyklom zo strany na stranu, pri nosiči Thule je zreteľný ohyb v plastovej základni, najmä okolo miesta ukotvenia zadného ramena. Nebolo to tak zlé, že som sa obával o bezpečnosť bicykla (alebo vodičov za mnou), ale tento druh ohybu môže viesť k dlhodobej únave materiálu a tak sa opäť objavili staršie obavy z trvácnosti.
Z časti sa na tomto môžu podieľať priečniky Whispbar, ktoré používam, pretože je v ich prípade menšia kontaktná plocha medzi nimi a Thule UpRide, než by tomu bolo pri použití priečnikov Thule. Napriek tomu, Yakima je na tých istých priečnikoch pevnejšia. Bod pre Yakimu.
Nízky tlak v pneumatikách nie je problém, pretože nosiče vytvoria potrebný tlak. Prázdnu pneumatiku (s defektom) však nepoužívajte.
Treba spomenúť, že veľkým varovaním pre tento typ nosičov je, že potrebuje určitý tlak v prednej pneumatike aby fungoval správne. Je pravda, že ani pneumatika, ktorá po montáži bicykla do nosiča postupne úplne vyfučí, pravdepodobne úplne nevypadne z nosiča, napriek tomu to ale treba mať na pamäti.
THULE ALEBO YAKIMA, ČO KÚPIŤ?
Je úplne jasné, že Yakima si túto show ukradla pre seba. Predchádzajúce skúsenosti spoločnosti s týmto typom upnutia bicykla sa vyplatili a HighRoad je vysoko funkčný produkt s jednoduchým použitím.
Thule má zaslúženú reputáciu vďaka výrobe špičkových nosičov, s impozantným dôrazom na detail a hoci UpRide robí veľa vecí správne, jednoducho nedosahuje moje vysoké očakávania od tejto švédskej spoločnosti. Ak sa vám páči typ strešných nosičov bicyklov s upnutím za koleso a chcete prepravovať len bicykle pre dospelých, kúpte si Yakimu.